En vanlig dag på stuteriet

Har jobbat hemma på gården idag och jag tänkte jag skulle beskriva hur en valig dag i mars kan se ut.

Jag fodrar havre till de som står i box vid 5.30-6 på morgonen när jag fixar mitt stall.
Jag kollar även till så att inte nån av de olarmade stona har fölat.
Vid 7 börjar vi att släppa ut de som står inne på box. Alla larmade går i en hage där det finns en sändare till larmet och de övriga i "bb" stallet går i en hage intill.

Tömmer stora lösdriften på dräktiga ston och släpper ut de minsta fölen där. De går ute ca 3 timmar och brukar vara 3-4 åt gången. Byter några ggr under dagen.

De större fölen får gå ut i hage ca 4-5 timmar/dag.

Må,ons och fre är det veterinärundersökning vid 9 tiden,så då ska de som ska undersökas plockas in.
Vid denna tiden på säsongen brukar det vara ca 15 st som undersöks vid varje tillfälle. I maj kan det vara 40 st..
Är det nåt sto som ska till nån fryshingst kan de undersökas 3-4 ggr/dag.

Idag kom det även en besökare med två hbl ston som ska betäckas. De var inte i fas så hon återkommer om två veckor.

Efter undersökningen fixade jag boxarna och la in hö. Efter det gick jag runt i alla lösdriftgrupper och kollade så att alla mådde bra,och det gjorde dom =)

Idag var även tre andra anställda här och mockade ut ena stallet. Vi har bädd och då mockas allt ut ca var 6:e vecka.
Hjälpte till att mocka ut när jag var klar i ena stallet.

Efter lunch strödde jag upp alla mockade boxar,så nu lär jag ha träningsvärk i axlar och armar imorgon.. ha,ha
sen var det dax att ta in de som skulle in och fodra innan arbetsdagen var slut.
Just det,två stycken inseminerades ju oxå på eftermiddagen. Johan var på den andra gården efter lunch där hingstarna finns och samlade de hingstar som hade ston idag.
Hingstarna samlas må,ons och fre.

Ja,det var en vanlig dag hos oss här!
Snart ska jag ut och ägna mig lite åt min lilla pålla. Det får nog bli en tur i det vackar vädret tror jag.
Imorgon ska det bli regn...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback